Rum213

Jag har läst boken Rum 213 skriven av Ingelin Angerborn. Hon föddes i Göteborg år 1966, men flyttade till Tranås i norra Småland som 9åring.

Boken handlar om Elvira som åker på kollo för första gången i sitt liv, på kollot hamnar hon tillsammans med två stycken andra tjejer som heter Meja och Bea i rum 213. Direkt när Elvira får veta att hon ska bo i rum 213 så får hon en känsla på att någonting inte riktigt är som det ska, för på vägen till kollot såg hon nämnligen en bil med registreringsnumret RUM 213. Alla tjejerna är lika gamla och ska snart börja i sexan. Allting börjar bra med mycket sol och bad och även med dom söta killarna som tjejerna spanar in på,precis som det ska vara på ett kollo. Men innan dom ens hinner blinka så börjar underliga saker att hända. Deras saker försvinner, det dyker upp en vit skugga bakom Elvira när hon blir fotograferad, Bea påstår att hon sett en vitklädd flicka mitt i natten, och en massa mystiska brev hittas utanför deras dörr. Till en början ser tjejerna allt som händer som ett skämt,dom skyller på varandra och övertalar sig själva att det är dom själv som tappat bort sakerna. Men när dom får höra en historia om en flicka som dog för några år sedan i deras rum på grund av en olyckshändelse så börjar dom tänka annorlunda. Boken handlar för det mesta om hur dom försöker lista ut varför och vad det är som försegår i deras rum,och vem det kan vara. Är det någon som smyger omkring på natten när alla sover, är det dom söta killarna på lägret som busar, eller är det kanske den där flickan Bea såg mitt i natten? Dom hade så många frågor som ingen kunde svara på.

Boken är skriven i nutid och utspelas på sommaren i en liten by där kollot ligger,boken utspelar sig under en vecka, alltså under tiden som kollot varade. Boken är en thriller med lite romantik inblandat och är skriven i jag-form där Elvira berättar om sin vecka på kollot som hon sent kommer att glömma. Språket i boken är talspråk.

Syftet med den här boken tror jag är att man aldrig ska anklaga någon när man inte har några bevis och vet till hundra procent vem det är som har gjort vad.

Boken var väldigt lätt läst, nästan lite för lätt för mig men det spelar ingen roll för jag tyckte att boken var väldigt bra, det hände saker hela tiden så man tröttnade aldrig på att läsa och handlingen var riktigt spännande från början till slutet. Jag tycker författaren har gjort ett bra jobb med den här boken, det känns som att det här skulle kunna hänt på riktigt och det tycker jag gör boken ännu bättre än vad den redan är.Jag rekomenderar den här boken till er som gillar skräck i en lagom mängd.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0